Zapraszamy do wysłuchania wykładu Pani dr inż. Kingi Nowak pt. „(Bio)Różnorodność ogrodów botanicznych.”
Ogrody botaniczne pełnią szereg ważnych funkcji, zarówno dla świata naukowego, jak i dla ogółu społeczeństwa. Stanowią teren doświadczeń i badań, miejsce edukacji, ale również wypoczynku i rekreacji. Otwarte są na potrzeby wszystkich, niezależnie od wieku, i tylko od nas samych zależy jak je wykorzystamy. Zachęcamy do obejrzenia filmu, w którym opowiemy o roli ogrodów botanicznych i ich znaczeniu dla bioróżnorodności w świetle zachodzących zmian klimatu.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu Pana mgr. inż. Dawida Adamczyka pt. „Zmiany temperatury i jej wpływ na owady.”
Owady opanowały wszystkie środowiska: ziemię, wodę i powietrze i to na długo przed pojawieniem się na Ziemi człowieka. Za sprawą podwyższenia temperatury niektóre gatunki mogą zasiedlać teren, na którym dotychczas nie występowały, zwiększyć liczbę pokoleń w ciągu roku, czy rozszerzyć swoje preferencje pokarmowe o nowe gatunki roślin. Jednak zmiany mogą prowadzić również do zanikania owadów w danych niszach ekologicznych poprzez niekorzystne warunki termiczne dla nich oraz ich roślin pokarmowych.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu Pana dr. Mateusza Rawlika pt. „Obszary pogórnicze: od dewastacji do bogactwa przyrody.”
Odkrywkowe wydobycie surowców wiąże się z rozległymi zmianami środowiska przyrodniczego. Rekultywacja leśna sprowadza się do wprowadzenia sadzonek drzew, jednak kolonizacja tych zalesień przez gatunki leśne dokonuje się drogą naturalnych procesów. Kluczową cechą decydującą o bogactwie gatunkowym oraz obiegu materii w zalesieniach powstałych drogą rekultywacji jest zdolność drzew do symbiotycznego wiązania azotu atmosferycznego. Roślinność lasów na terenach pogórniczych przypomina tereny bezleśne. Wraz z czasem lasy te będą się upodabniać do lasów naturalnych.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu Pani mgr. inż. Sonii Paź-Dyderskiej pt. „Nauka obywatelska, czyli jak chronić różnorodność biologiczną na co dzień.”
Utrata różnorodności biologicznej jest największym zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania życia na Ziemi. Nauka obywatelska jest jednym z narzędzi chroniących tę różnorodność. Polega ona na zbieraniu i analizie danych dotyczących środowiska naturalnego przez obywateli współpracujących z naukowcami w ramach projektów. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się projektów jest iNaturalist, w ramach którego użytkownicy z całego świata dzielą się swoimi obserwacjami roślin, zwierząt i grzybów.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu Pana dr. inż. Pawła Horodeckiego pt. „Razem czy osobno? Jak piszemy wytyczne do rekultywacji terenów poprzemysłowych?”
Czy rekultywację terenów poprzemysłowych należy opierać tylko na sośnie zwyczajnej i brzozie brodawkowatej? Zdecydowanie nie. Użyźnienie i uproduktywnienie siedlisk na terenach zdewastowanych przebiega zdecydowanie szybciej pod okapem drzewostanów mieszanych. Propagowanie takich drzewostanów zmniejsza również ryzyko hodowlane związane z wrażliwością niektórych gatunków na niesprzyjające warunki siedliskowe. Pionierską sosnę i brzozę należy wprowadzać tylko tam gdzie inne gatunki nie przetrwają.