- Szczegóły
- Kategoria: Artykuł popularnonaukowy
Pień, który pozostał po topoli będącej powodem międzynarodowego konfliktu (Wikipedia, domena publiczna)
Incydent z siekierą sprzed 45 lat. Blisko pół wieku temu pewna topola w strefie zdemilitaryzowanej między Koreą Północną a Południową stała się osią niezgody. Dlaczego? Jak zakończył się ten poważny konflikt? Zachęcam do przeczytania artykułu dr. Leszka Karlińskiego z Zakładu Związków Symbiotycznych, który na łamach „Kórniczanina” (13/2021) pisze o tej właśnie topoli.
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu
- Szczegóły
- Kategoria: Artykuł popularnonaukowy
Wydma w lesie pomiędzy Kórnikiem i Czołowem (Fot. Grzegorz Iszkuło)
Kilkanaście tysięcy lat temu nad Kórnikiem zalegała gruba warstwa lodu. Dzisiaj możemy podziwiać liczne efekty jego obecności: jeziora rynnowe, równiny sandrowe, kemy, ozy, wydmy, moreny, głazy narzutowe… Zachęcam do przeczytania artykułu dr. hab. Grzegorza Iszkuły z Zakładu Biogeografii i Systematyki, który o tych skarbach pisze na łamach najnowszego „Kórniczanina” (14/2021).
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu
- Szczegóły
- Kategoria: Artykuł popularnonaukowy
Owocujący buk zwyczajny (Fagus sylvatica) (Fot. Joanna Kijowska-Oberc)
Temperatura oraz dostępność wody wpływają istotnie na jakość nasion, a te są niezwykle ważne nie tylko w procesie rozprzestrzeniania się roślin. Aby z nasion powstała młoda roślina, nasiono musi trafić na sprzyjające temu procesowi warunki środowiskowe. A te zmieniają się w ostatnich latach bardzo wyraźnie. W jaki sposób nasiona reagują na te zmiany? Zachęcam do przeczytania artykułu dr Hanny Fuchs z Zakładu Biologii Rozwoju, która na łamach najnowszego „Kórniczanina” (15/2021) wyjaśnia związki pomiędzy ociepleniem klimatu a biologią nasion.
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu
- Szczegóły
- Kategoria: Artykuł popularnonaukowy
Młode topole czarne (Populus nigra) w szkółce kontenerowej Nadleśnictwa Rudy Raciborskie (Fot. Jan Suszka)
Skąd na terenach, na których przed tysiącami lat panował niepodzielnie lodowiec, wziął się las? Przywędrował… W jaki sposób? Czy dzisiaj lasy, a ściślej drzewostany, powstają w ten sam sposób? Jaką rolę w odnawianiu lasu spełniają szkółki leśne? I na jakie aspekty wiedzy z zakresu biologii nasion roślin drzewiastych należy zwrócić szczególną uwagę, by wspomóc proces odnowienia lasu? Zachęcam do przeczytania artykułu dr. Jana Szuszki, prof. Pawła Chmielarza oraz dr. Mikołaja K. Wawrzyniaka z Zakładu Biologii Rozwoju, którzy na łamach najnowszego „Kórniczanina” (16/2021) odpowiadają te pytania.
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu
- Szczegóły
- Kategoria: Artykuł popularnonaukowy
Liście pędów generatywnych bluszczu wraz z dojrzałymi owocami (Fot. Paweł Chmielarz)
Jeśli bluszcz nie pojawi się w naszym ogrodzie dzięki ptakom, które przyniosą jego nasiona z innego miejsca, to samodzielnie możemy przygotować sadzonki z wykorzystaniem rozmnażania wegetatywnego. Jak to zrobić? A czy można z pnącza wyhodować krzew? Zachęcam do przeczytania artykułu prof. Pawła Chmielarza z Zakładu Biologii Rozwoju, który na łamach „Kórniczanina” (17/2021) odpowiada te pytania.
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu