Ścieżka edukacyjna w Biebrzańskim Parku Narodowym (Fot. Grzegorz Iszkuło)
Trudno przecenić dobroczynny wpływ przyrody na kondycję psychiczną i ogólny stan zdrowia człowieka. Istnieją dowody, choć wciąż nieliczne, na to, że kontakt z przyrodą wspiera terapię osób w spektrum autyzmu czy z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. Jak projektować i wykorzystywać tereny zieleni, by wspierały osoby autystyczne? Na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę? Zachęcam do przeczytania artykułu prof. Grzegorza Iszkuły z Zakładu Biogeografii i Systematyki, który wraz ze współautorami (Aleksandrą Rumińską, Markiem Stankiewiczem i Pauliną Gołaską-Ciesielską) w czasopiśmie „Człowiek i Relacje” (1/2022) przedstawia wybrane wytyczne, nad którymi należy się pochylić, projektując tereny zieleni tak, aby były bardziej przyjazne dla osób w spektrum autyzmu.
Andrzej M. Jagodziński
Dyrektor Instytutu